Мета: узагальнити та поглибити знання учнів по
темам «Розчини», «Ознаки хімічних реакцій», «Карбон та Силіцій», «Метали»;
удосконалювати вміння і навички проведення хімічного експерименту,
дотримуватись правил техніки безпеки; сприяти формуванню у школярів поняття про
матеріальну єдність світу, з'ясувати зв'язок навчання із життям, практичну
спрямованість навчального матеріалу; виявляти й удосконалювати пізнавальні здібності
учнів, інтерес до предмета; сприяти розширенню всебічного кругозору учнів через
розкриття прикладного аспекту хімії.
Учень-лаборант спочатку демонструє досліди,
потім глядачам пропонується пояснити те чи інше явище. При необхідності учень- експерт дає пояснення до дослідів.
*сіль силікатної кислоти – силікат натрію-
основа силікатного клея. Якщо розбавити силікатний клей водою у співвідношенні
1:1, залити у скляну банку, у якій перед цим було поміщено кристалики
забарвлених солей (нікелю, хрому або мідного купоросу), то… прямо на очах
почнуть рости кристали- водорості.
*Солі металів забарвлюють полум ′я
Візьміть ніхромовий дріт, скрутіть на кінці
невелику петлю так, щоб на ній могло вміститися кілька кристаликів речовини.
Прожарте дріт на вогні. У полум ′я на ніхромовому дроті внесіть кілька
кристаликів KI або KMnO4. Солі
Калію забарвлюють полум ′я у
фіолетовий колір.
На шматочок крейди нанесіть кілька крапель
хлоридної кислоти та внесіть у полум ′я. Полум ′я забарвиться в червоно-
оранжевий колір. Можна використовувати будь-яку іншу сіль Кальцію.
Солі Купруму забарвлюють полум ′я в зелений
колір.(беремо мідний купорос).
У полум я внесіть кристалики NaCl. Солі Натрію
забарвлюють полум ′я в жовтий колір.
Після кожної солі добре прожарюйте дріт на
вогні!
*Виверження «вулкана»
На керамічну плитку гіркою насипати біхромат
амонію. Нагрітою чарівною скляною паличкою доторкніться до гірки. Ефект реакції
можна посилити, якщо сіль амонію біхромату змішати з магнієвим порошком.
При цьому водночас із «лавою» вилітатиме
«розпечене каміння».
Експертиза на кухні.
*Досліджуємо якість сметани, майонезу,
йогурту.
У підписані пробірки покладіть по одній краплі
сметани, майонезу, йогурту. Додайте 1-2 мл дистильованої води, розмішайте,
капніть 2-3 краплі розведеного водою спиртового розчину іоду. Якщо з′явиться
синє забарвлення, це означає наявність крохмалю, що не повинен входити до
складу цих продуктів.
*Досліджуємо якість риби.
До шматочка свіжої або мороженої риби
притисніть шматочок універсального індикатора, змочений у дистильованій воді.
Якісна риба має нейтральне або слабко кисле середовище. Пригадаємо, що
індикатори- це речовини, що змінюють забарвлення у певному середовищі.
*Чорні таблетки
Одну таблетку активованого вугілля розітріть у
ступці. В одну пробірку налийте 1-2 мл розчину калій перманганату, у другу –
краплю одеколону. Пробірку з одеколоном нагрійте до утворення пари. В обидві
пробірки додайте активоване вугілля. Пробірку з одеколоном закрийте пробкою і
струсіть. Через 1-2 хв. Рожеве забарвлення розчину і запах одеколону зникнуть.
Пориста поверхня активованого вугілля поглинає гази й розчинені речовини з розчину.
Ця його здатність використовується в
протигазах, очисниках повітря, фільтрах для води.
*Невидиме чорнило
Скляну паличку занурити у молоко і підписати
листівку.Пропрасувавши гарячою праскою, можна прочитати написане у вигляді
коричневих знаків: один із білків молока (альбумін) унаслідок нагрівання
розкладається і переходить у нерозчинний стан.
*Хімічна веселка.
В 1 мл розчину NaOH розчиніть одну лопаточку (NH4)Cr2O7. Одержите жовтий розчин натрій хромату.
До одержаного розчину долийте 2
мл розчину Na2SO3 .Розчин змінить своє забарвлення на фіолетове або
зелене (залежно від умов). Це натрій біхромат перетворився на CrCl3.
Тепер додайте в розчин ще 2-3
мл хлоридної кислоти й одну лопаточку порошку магнію. Почне виділятися водень,
а зелений розчин набуде блакитного забарвлення (утвориться CrCl2. Побічним продуктом реакції може бути сірководень-
газ із запахом тухлих яєць.